• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 26 شهریور 1398
کد مطلب : 79031
+
-

توسعه سامانه‌های آبیاری نوین در بوشهر

کشاورزی
توسعه سامانه‌های آبیاری نوین در بوشهر

توسعه سیستم‌های نوین آبیاری برای حفظ منابع آب از جمله سیاست‌های دولت است که در این زمینه، تاکنون ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از زمین‌های آبی کشور به این سیستم‌ مجهز و سطح قابل توجهی نیز در دست مطالعه و اجراست. 

به گزارش ایرنا، مدیر کل امور آب معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: بر این اساس، از 5/8 میلیون هکتار زمین‌های آبی کشور بالای ۲۵ درصد مجهز به آبیاری تحت فشار هستند. «رضا سرافرازی» بیان کرد: اجرای سیستم‌های نوین آبیاری با حفظ منابع پایدار آب، بهره‌وری بیشتر محصولات کشاورزی و حفظ منابع پایه آب و خاک کشور انجام می‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: در زمان حاضر، سیستم‌های متنوعی در بخش تغییر شیوه‌های آبیاری سنتی از جمله آبیاری زیرقشری، قطره‌ای، سیستم‌های کلاسیک ثابت و متحرک و سیستم‌های آبیاری کم‌فشار در کشور در حال انجام است. سرافرازی گفت: بر اساس برنامه دولت، باید سالانه ۲۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شود که تحقق این برنامه وابسته به تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه و تامین مواد اولیه است. 

وی ادامه داد: در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری ۷۰ درصد نیاز ما به لوازم پلی‌اتیلن است که بایستی مواد آن از طریق پتروشیمی‌ها تامین شود و در صورت تامین و همکاری سازمان برنامه و بودجه می‌توانیم بر اساس برنامه حرکت کنیم. سرافرازی اضافه کرد: مرمت و پایدارسازی قنات‌ها و اجرای شبکه‌های 3 و 4 آبیاری جزو فعالیت‌های جهاد کشاورزی است و تاکنون اعتبارات خوبی در این بخش هزینه شده است.

مدیر کل امور آب معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته در بخش مرمت و بازسازی قنات‌ها ۶۲میلیارد تومان اعتبار هزینه شد که امسال با پی‌گیری‌ها و همکاری سازمان برنامه و بودجه این اعتبار به ۱۴۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. البته این اعتبار ملی است و متناسب با آن اعتبار استانی نیز تخصیص می‌یابد. 

سرافرازی ادامه داد: در تجهیز و نوسازی زمین‌های کشاورزی اعتبار تخصیص‌یافته جهشی نداشته است، ولی تلاش می‌شود با پی‌گیری‌های صورت‌گرفته اعتبار این بخش نیز جهش یابد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید